Oma matkani
Islamilaista Psykologiaa
Vuonna 2014 aloitin Islamin ja psykologian opiskelun International Open University:ssä. Tutustuimme länsimaiseen psykologiaan ja sen tutkimukseen islamin näkökulmasta; tätä on islamilainen psykologia. Vuonna 2020 syntyi vähitellen yritykseni Islamilaista Psykologiaa. Muslimeilla Suomessa oli huutava pula ammattilaisista, jotka voisivat tukea heitä Islamin näkökulmasta. Töitä oli paljon vuosiksi eteenpäin. Tein töitä islamilaisena psykologisena neuvojana. Kasvoin ja muutuin ammattilaisena paljon, olin mukana eri projekteissa ja yhteistöissä vuosien saatossa. Tulin iloiseksi kun jossain kohtaa Suomen muslimeita alkoi kiinnostamaan enemmän alalleni kouluttautuminen – saisinko viimein kollegoita ja jakaa tätä matkaa? Yksi tai kourallinen ammattilaisia ei riitä yhdelle yhteisölle; me kaikki teemme töitä omaa persoonaa ja tyyliä sekä meillä kaikilla on oma taajuus, joten kaikki eivät voi työskennellä kaikkien kanssa. Pelkkä saman uskonnon jakaminen ei riitä, tarvitaan persoonaltaan erilaisia ihmisiä tekemään töitä muslimiyhteisössä.
End of an era
Valmistuin psykologian kandiksi helmikuussa 2025. Lopputyön teko oli raskasta, mutta olin päättänyt, että nyt tämä tehdään pois alta. En ole koskaan perustanut instituutioista, titteleistä ja tutkinnoista eli todellakin halusin vaan päästä eteenpäin, olinhan hiljalleen kymmenisen vuotta tehnyt tätä tutkintoa. Oli kuitenkin helpottavaa koota koko työni tutkimukseksi islamilaisen psykologisen neuvonnan vaikuttavuudesta Suomessa ja todeta itsekin - kyllä, tästä oli apua niin monelle. Mitä kaikkea olinkaan saanut vierestä todistaa; niitä suuria kasvutarinoita ja vaikeitakin hetkiä. Mikään tutkinto tai urasaavutus ei ole yhtä hienoa kuin tuntea yhteyttä ihmiseen ja sitä sain työssäni todella tuntea ja tutustua aivan mahtaviin siskoihin ja veljiin. Olin todella antanut kaikkeni ja ehkä välillä liikutus johtui väsymyksestä ja siitä, että eräänlainen end of an era oli käsillä. Ja sitten tunne vahvistui. Luopuminen ja muutos ei ollut suinkaan helppoa. Pesäeron tekeminen yrityksestä täytyi tehdä askel kerrallaan ja sen teko oli alkanut jo oikeastaan paljon aiemmin. Siihen liittyi myös eräänlaista "dodging of bullets" ja omien rajojen selkeyttämistä. Syksyllä 2025 päätin että Islamilaista Psykologiaa -brändi saa jäädä. Tämä yritys on osa historiaani. En vaan vielä tiedä, onko se osa tulevaisuuttani. Nyt on tärkeintä olla ja tehdä sitä mikä tuntuu eniten minulta tällä hetkellä.
Tamma
Viime vuodet ovat olleet minulle isoa murrosta. Palasin hevosten pariin yli kymmenen vuoden jälkeen. Lopetin kahden lapseni kotikouluttamisen viiden vuoden rupeaman jälkeen. Otin aikaa itselleni. Kun sanoin ei asioille, jotka eivät enää resonoineet niin sanoin kyllä asioille, jotka polttivat sisälläni kipeästi. Keväällä 2025 minulle tuli ylläpitoon hevonen, Rihanna. Kesä hänen kanssaan oli mullistava ja hyvin silmiä avaava. Tämä eläin opetti minulle mitä ovat rajat sekä miten kipeästi ihminen tarvitsee ihmistä ja hevonen hevosta. Vieläkin mietin, että mikä hevonen on minulle. En halua inhimillistää hevosta. Hevonen ei ole kaverini, ei kumppani, ei lapseni. Olen vastuussa ja suhteessa Allaahin luomaan toisen lajin edustajaan. Suhde tähän eläimeen on ollut yksi tärkeimmistä henkilökohtaisen ja ammatillisen kasvun välineistä.

Peili
Ajattelen, että hevonen on kuin peili, mutta ehkä parempi sanoa, että se suhde on peili koska tuntuu väärältä esineellistää hevonen. Luonnollisesti hevosen kautta olen kokenut itse suurta terapeuttista myllerrystä. Olen kokenut yhteyttä Allaahiin, luontoon ja käsitellyt paljon omia kipukohtiani suhteessa ihmisiin; en voinutkaan vaihtaa ihmisiä hevosen kanssa oloon ja paeta maailmaa. Hevosen kanssa olo näyttää miten paljon tarvitsen minulle sopivia ihmisiä ja miten hevonen tarvitsee hevosia. Olen oppinut arvostamaan tätä herkkää tasapainottelua ja välillä sitä on vaikea nimetä, mutta toisaalta kaiken selittäminen ja nimeäminen voi syödä herkkyyden ja syvyyden joka on kehittymässä. Allaah loi luomakunnan, jotta huolehdimme siitä. Allaah loi hevosen ja siinä on paljon hyvää. Hevosen pidossa on suuri palkinto ihmiselle:
أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ سَلَمَةَ، وَالْحَارِثُ بْنُ مِسْكِينٍ، قِرَاءَةً عَلَيْهِ وَأَنَا أَسْمَعُ، - وَاللَّفْظُ لَهُ - عَنِ ابْنِ الْقَاسِمِ، قَالَ حَدَّثَنِي مَالِكٌ، عَنْ زَيْدِ بْنِ أَسْلَمَ، عَنْ أَبِي صَالِحٍ السَّمَّانِ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم قَالَ " الْخَيْلُ لِرَجُلٍ أَجْرٌ وَلِرَجُلٍ سَتْرٌ وَعَلَى رَجُلٍ وِزْرٌ فَأَمَّا الَّذِي هِيَ لَهُ أَجْرٌ فَرَجُلٌ رَبَطَهَا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَأَطَالَ لَهَا فِي مَرْجٍ أَوْ رَوْضَةٍ فَمَا أَصَابَتْ فِي طِيَلِهَا ذَلِكَ فِي الْمَرْجِ أَوِ الرَّوْضَةِ كَانَ لَهُ حَسَنَاتٌ وَلَوْ أَنَّهَا قَطَعَتْ طِيَلَهَا ذَلِكَ فَاسْتَنَّتْ شَرَفًا أَوْ شَرَفَيْنِ كَانَتْ آثَارُهَا " . وَفِي حَدِيثِ الْحَارِثِ " وَأَرْوَاثُهَا حَسَنَاتٍ لَهُ وَلَوْ أَنَّهَا مَرَّتْ بِنَهَرٍ فَشَرِبَتْ مِنْهُ وَلَمْ يُرِدْ أَنْ تُسْقَى كَانَ ذَلِكَ حَسَنَاتٍ فَهِيَ لَهُ أَجْرٌ وَرَجُلٌ رَبَطَهَا تَغَنِّيًا وَتَعَفُّفًا وَلَمْ يَنْسَ حَقَّ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ فِي رِقَابِهَا وَلاَ ظُهُورِهَا فَهِيَ لِذَلِكَ سَتْرٌ وَرَجُلٌ رَبَطَهَا فَخْرًا وَرِيَاءً وَنِوَاءً لأَهْلِ الإِسْلاَمِ فَهِيَ عَلَى ذَلِكَ وِزْرٌ " . وَسُئِلَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم عَنِ الْحَمِيرِ فَقَالَ " لَمْ يَنْزِلْ عَلَىَّ فِيهَا شَىْءٌ إِلاَّ هَذِهِ الآيَةُ الْجَامِعَةُ الْفَاذَّةُ { فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ * وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ } " .
It was narrated from Abu Hurairah that the Messenger of Allah said: "Horses may bring reward to a man, or they may be a means of protection, or they may be a burden (of sin). As for that which brings reward, it is a man who keeps it for the cause of Allah and ties it with a long rope in a pasture or a garden; whatever it eats or drinks in that pasture or garden will count as good deeds for him. If it breaks its rope and jumps over one or two hills, its footsteps" -and according to the Hadith of Al-Harith, "its dung will count as good deeds for him. If it passes by a river and drinks from it, even though (its owner) did not intend to give it water from that river, that will also bring him reward. If a man keeps a horse in order to earn an independent living and avoid asking others for help, and he does not forget his duty toward Allah with regard to their (the horses') necks and backs, then they will be a means of protection for him. If a man keeps horses out of pride, to show off before others and to fight the Muslims, then that will be a burden (of sin) for him." The Prophet was asked about donkeys and he said: "Nothing has been revealed to me concerning them except this Verse which is comprehensive in meaning: 'So whosoever does good equal to the weight of an atom (or a small ant) shall see it. And whosoever does evil equal to the weight of an atom (or a small ant) shall see it.'"Sunan an-Nasa'i 3563
Grade: Sahih
(Darussalam)
Luomakunta
Rakastan sitä, että hevosten kanssa tulee luontaista liikuntaa ja luonnossa oloa. Kaupungista maalle ajaessani usean kerran viikossa näyt ja fiilikset matkalla ovat sanoinkuvaamattomat. Harmaa betoniviidakko vaihtuu vilkkaalta pääväylältä vanhaksi Vihdin tieksi. Kesän vihreys, pellot, metsät ja siniset vedet olivat kauniita. Kesä-heinäkuu oli Rihannan terveyden kannalta haastavaa aikaa. Heinäkuussa matkalla alkoi näkyä heinätyöt ja kuun lopussa käytiin klinikalla Vermossa tsekkaamassa tarkemmin tytön tilanne ja saatiin hyvät ohjeet pikkuhiljaa aloitettavaan kuntoutumiseen. Elokuussa tuli elonkorjuu ja otin raskaan sairaan hevosen hoidon täyteisen kesän jälkeen itselleni mökkiloman. Irtiotto ei koskaan ollut tehnyt näin hyvää ja moni asia elämässäni selkeytyi. Rihannan siirtyminen minun omistukseeni oli yksi niistä. Syyskuussa matkat ajoittuivat auringonlaskun aikaan ja useasti tuli pysähdyttyä kuvaamaan kaunista auringonlaskua. Syksyn hämärässä liikkuu myös hirviä, peuroja, kettuja ja joutsenet viihtyvät kostealla pellolla, kunnes lokakuussa niitä ei enää näkynyt. Tilalla on ajoittain jopa pelottava ja kunnioitusta herättävä pimeys ja sitä peittävä sumu sekä renkaiden alla piilevä liukkaus. Matka tallille on henkeäsalpaava, mutta täynnä vaaroja. Kun ihminen on keskellä luontoa niin Allaahin väkevyys muistuu mieleen. Luomakunta on kaunis, mutta ei aina vaaraton. Allaah lähettää meille luonnonilmiöitä muistuttaakseen voimastaan ja luomakunnan havainnoinnin pitäisi lähentää meitä Allaahin kanssa. Puoliksi kainuulaisena sieluni täytyy saada olla metsän, veden ja peltojen keskellä. Kaupunki ja sen syke tukahduttaa.
Parantavat yrtit
Hevonen on luonnostaan herbalisti; se osaa valikoida sille sopivat kasvit sopiviin tilanteisiin, mikäli se on ei kärsi valmiiksi jostain patologiasta, joka häiritsee sen luontaisia vaistoja. Sairas hevonen voi syödä esim. hiekkaa ongelmiinsa. Sairaan ihmisen (ja hevosen) elimistö himoitsee sokeria ja prosessoitua ruokaa. Palasin hevosen ruokinnan ja hoidon kautta yrttilääkinnän ja itseni hoitamisen pariin uudelleen lähes kymmenen vuoden jälkeen. Ei ole mitenkään erikoista, että hevonen ja sen omistaja heijastavat toistensa ongelmia: minulla ja Rihannalla on kummallakin ongelmia suoliston, ihon, hermoston ja stressin kanssa. Kun yritin hoitaa häntä ja usein menin siinä pelastusmoodiin tehden liikaa asioita, niin tajusin, että peilaan itseäni hänestä. Näin päädyin keskittymään itseni hoitoon. Tästä on enemmän hyötyä myös hevoselleni. Tälle hetkellä sekä omassa että Rihannan ravitsemuksessa vältän prosessoituja valmisteista, yritän pitää ruuan puhtaana ja tarvittaessa otan mukaan tilanteeseen sopivat yrtit. Yllättäen tietyt yrtit ovat meillä kummallakin käytössä vaikka eri lajia olemmekin niin monet yrtit vaikuttavat hyvin samoin sekä ihmiseen että hevoseen. Hevonen ei yleensä tarvitse edes juuri isompaa annostusta kuin ihminen. Niin hevosen kuin ihmisen kanssa on tärkeää että ruuan ja yrttien valinnassa käytetään lääkittävän intuitiota; hevoselle asetetaan tarjolle erilaisia yrttejä/ruokia, joita se voi vapaasti syödä ja tarvittaessa hevonen myös yhdistelee eri ruokia/yrttejä koska se vaistomaisesti tietää niiden yhteisvaikutuksen. Luonnollisesti terve hevonen tietää myös tarvittavan annostuksen ja kun hevosen annetaan valita kuinka paljon, milloin ja mitä, niin vältytään yleensä isommilta ongelmilta, kuten vatsavaivoilta, jotka voivat olla hevoselle kohtalokkaita sillä hevonen ei voi oksentaa.

Kun antaa hevosen olla hevonen niin on helpompi olla itse ihminen
Tällä hetkellä hevoseni on mukana työssäni vain minun ja hänen välisen suhteen muodossa. Mahdollisesti myöhemmin otan häntä mukaan asiakastyöhönkin niin, että asiakkaat pääsevät vuorovaikuttamaan hänen kanssaan suoraan. Minun täytyy vain varmistaa, että hevosen hyvinvointi ja koulutus on sillä mallilla, että asiakastyöstä ei ole hänelle haittaa. Hevosavusteiseen itsetuntemus- ja tunnetyöskentelyyn kuuluu mm. hevosen laumakäyttäytymisen ja päivärytmin havainnointia. Voimme oppia paljon lauman dynamiikoista ja peilata niitä omiin tunteisiimme ja ihmissuhteisiin. Hevosen ja sen käsittelijän yhteistyön havainnointi tuo näkyviin kahden elävän olennon yhteispelin tai sen puuttumisen. Sen pohtiminen ja analysointi omaan elämään verraten voi avata meissä lukkoja, joita emme tienneet olevankaan. Hevosta en halua ajatella terapeuttina, enkä ajattele, että hevonen parantaa tai antaa. Hevonen on hevonen. Sen ymmärtäminen ja suhde hevoseen Allaahia takia tuo sen parantavan vaikutuksen. Ei ole ollenkaan helppoa tietää, mikä sen suhteen pitäisi edes olla. Mutta siihen pysähtyminen ja kriittisesti tarkastelu haastaa meitä uudella tavalla.
Mikäli minun matkani inspiroi tai sai samaistuit niin tule mukaan matkalle.

